Másutt

A venezuelai El Sistema az eddigi legsikeresebb példa a hátrányos helyzetű gyerekek számára alkotott integrációs célú zenei programra.
Az El Sistema 1975-ben indult és lassan eléri a 300 ezret a programban valaha részt vett gyerekek száma.
Az alábbi tudósítások a nemzetközi adaptációkról szólnak.

VENEZUELA

 

 

Zenélni és küzdeni, El Sistema, Venezuela (magyar felirat: CC gomb)

2012. március 2. – Fidelio/MTI – A venezuelai El Sistema nevű klasszikus zenei program kitörési lehetőség a szegénység csapdájából.

Hullámlemez tetők, salakbetonból épült roskatag kunyhók, szeméttel és törmelékkel teli utcák labirintusa, a válogatás nélkül pusztító erőszak lehetősége minden utcasarkon – és Sarría negyednek az a része, amelyre mindez jellemző, még nem is számít igazán rossz helynek Caracasban. Ám amiről a körzet igazán nevezetes, az az El Sistema, a társadalmi felemelkedés klasszikus zenével történő elősegítésének venezuelai programja: a ránézésre vonzónak csöppet sem nevezhető környéken hegedűkkel, vadászkürtökkel és trombitákkal érkező kisgyerekek töltenek meg minden kedden egy elemi iskolát.

Egy fedetlen folyosón rézfúvósok brummogtatják hangszereiket, a közelben, egy poros udvaron ütőhangszeresek gyakorolnak. Az egyik tanteremben a tanulás első hetében járó hegedűsök játsszák a G-dúr skálát és egyszerű venezuelai dallamokat, miközben legalább két kórus is hallható. A kontraszt élénk, egyszersmind jellemző az El Sistemára, amelyet 1975-ben indítottak el, de csak az utóbbi öt évben vált széles körben ismertté, hála leghíresebb “terméke”, Gustavo Dudamel karmester üstökösszerű pályafutásának. A 31 éves művész 2009-ben lett a Los Angeles-i Filharmonikusok zenei igazgatója és várhatóan 2019-ig tölti be ezt a pozíciót. Tavaly nálunk is megfordult, az idei év elején egy Mahler-szimfóniákból összeállított ciklussal Caracasban vendégszerepelő dirigens.

Irigység tárgya lett

Emily Castaneda február legelején kezdett el kürtön tanulni, és pár hét leforgása alatt sokat fejlődött. “Folytatni akarom, hogy nagy zenész lehessek, vagy esetleg orvos” – mondta a The New York Times tudósítójának. Anyja takarítónő, az apját pedig nem ismeri. Az El Sistema célja egy nyomasztóan egyetemes probléma kezelése: a gyerekek kiszakítása a szegénység csapdájából, eltávolítása a kábítószerektől, bűnözőktől, utcai bandáktól, a nyomor szülte elkeseredéstől. A módszer, amelyet az El Sistema létrehozója, José Antonio Abreu közgazdász és egyben képzett zenész kitalált: a klasszikus zene tanítása. Zenekarok és zenei oktató központok jöttek létre Venezuela-szerte, hogy zenére tanítsák a gyerekeket, és átadják nekik az együttesben játszásból fakadó értékeket: a közösségi tudatot, az odaadást és önbecsülést. A módszer olyan népszerű, hogy a szomszédos Brazília is hasonló program kialakításához látott hozzá.

Mivel Venezuela 29 milliós lakosságának csaknem egyharmada 14 évesnél fiatalabb, mindezekre igen nagy szükség van. Az El Sistema igazgatója, Eduardo Méndez szerint elindítása óta 280 oktatóhelyen (núcleóknak nevezik őket) 310 ezer gyerek kapcsolódott be a programba. A rendszer ernyője alatt körülbelül 500 zenekar és más együttes található, a papírból kivágott hangszereken “játszó” óvodáscsoportoktól egészen a világszínvonalú Simón Bolívar Szimfonikus Zenekarig. Abreu célja az, hogy 2015-re 500 ezer gyerekhez jussanak el. A program irigység tárgya lett a zenei világban, és hatására sok országban hasonló kezdeményezések jöttek létre, amelyeket olyan befolyásos személyiségek népszerűsítenek, mint Claudio Abbado és Sir Simon Rattle karmesterek. A megszámlálhatatlanul sok riport mellett könyvek és dokumentumfilmek születtek róla, zenészek és tanárok sokaságát vonzza.

A kitüntető figyelem megtanította az El Sistema munkatársait arra, hogy hozzáértő házigazdái legyenek a látogatóknak, akiket melegen fogadnak, de szorosan ellenőriznek és óvnak is, amire általában szükség van azokon a veszélyes helyeken, amelyeket bekapcsoltak a programba. Ettől függetlenül nemcsak a munkatársak, hanem a rendszer hívei is szinte áhítattal beszélnek Abreuról és a program eredményeiről. Hugo Chávez populista kormánya is örül az El Sistemának, évente 540 millió bolivárral (hozzávetőleg 13 milliárd forintnak megfelelő összeggel) támogatja a programot. Alapítványok és adományozók ugyancsak pénzzel, illetve ajándékba adott hangszerekkel segítenek.

Zenélj és küzdj!

A főváros északi részén létrehozott sarríai núcleo egy iskolában működik, ahová 1200 gyerek jár. A kormánnyal kötött megállapodás alapján délután 2 és 6 óra között 600 gyereknek biztosít tanuláson kívüli programot. Sarríában megvalósul sok minden azok közül, amelyek olyan sikeressé teszik az El Sistemát. Az oktatást és a hangszereket ingyen kapják a gyerekek.

Egyetlen jelentkezőt se küldenek el, a tanítás csoportokban zajlik, és az oktatók közül sokan maguk is az El Sistema neveltjei, úgyhogy elkötelezetten szolgálják a mozgalmat. Vonzóvá teszi a programot az is, hogy gyakoriak a nyilvános fellépések, és az oktatás a gyerekek lakóhelyéhez közel zajlik.

Minden előadó érmét kap, amelynek egyik oldalán hegedű látható, a másikon pedig egy jelmondat: Toyar y Luchar, vagyis Zenélj és küzdj! “Attól a pillanattól kezdve, hogy elkezdenek játszani és fellépni a többiek előtt, büszkék arra, amit csinálnak” – jegyezte meg a tanulókról Méndez. Alejandro Munoz, a sarríai núcleo 32 éves igazgatója maga is a negyedben született, és egy núcleóban tanult. “Anyám úgy gondolta, hogy ott biztonságban leszek” – idézte fel. A fiatalember először hegedült, később felismerték karmesteri képességeit és konzervatóriumba küldték. Sarríában a kezdő hegedűsöket Ismenia Molina tanítja, aki az El Sistema első zenekarának alapító tagjai közé tartozott, és 51 évéből 33-at töltött a programban. Az El Sistemának kórusai is vannak, és hangszerkészítő és javító kurzusokat is tart.

A program nem mindig zajlik simán, fennakadások nélkül. Időnként feszültség támad az El Sistema alkalmazottai és az általuk használt épületek kezelői között. A rendszer terebélyesedése miatt néha hiány van tanárból és hangszerekből, és a szülők sem mindig viszik el időben a gyerekeiket a foglalkozásokra. A bűnözéstől sújtott országban előfordulnak hangszerlopások is.

Ritkán esik szó róla, de tény, hogy az El Sistema a középosztálybeli és felső középosztálybeli családok előtt is nyitva áll. A sarríai núcleo létrehozója, Rafael Elster például gazdag családból származik. Abreu 1999-ben bízta meg a núcleo létrehozásával; tíz évet töltött ott, amely alatt többször fegyveres rablás áldozata lett. Az El Sistemában nevelkedett gyerekek többsége nem válik zenésszé, de visszatér a programba, hogy segítse. Méndez például jogász. “Akit egyszer megérintett az El Sistema, az soha nem hagyja el” – húzta alá az amerikai lapnak.

 
BRAZÍLIA
Brazil szisztéma

2012. január 4. – (fv) – Fidelio – HozzászólásKövetve egyik szomszédja példáját, a Venezuelával határos Brazília is új klasszikus zenei oktatási rendszert alakít ki.

A kidolgozó Alex Klein, a Chicagói Szimfonikus Zenekar korábbi első oboása, a Paraiba Szimfonikus Zenekar zeneigazgatója azt a feladatot kapta, hogy helyezze vissza a brazil államot a komolyzene térképére. Ennek érdekében egy, a venezuelai El Sistemához hasonló rendszert dolgozott ki.

“Terveink szerint 2013-ig bezárólag körülbelül húsz, fiatalokból álló zenekart keresünk meg, szerte az államban. Néhányan közülük már megteremtette a saját egzisztenciáját, de ezeket is szeretnénk integrálni a rendszerbe” – nyilatkozta Alex Klein. A célok között egységes tanterv kidolgozása, közös szemléletmód kialakítása, továbbá fiatal szólistáknak szervezett versenyek és konferenciák, továbbképzések szervezése is szerepel.

A venezuelai El Sistema példája azt mutatja, hogy a zene kiváló eszköze a tanításnak, de a Paraiba Rendszer új irányt képvisel: tucatnyi együttest és kórust kíván összefogni. “A brazilok mérhetetlen zenei öröksége méltán lesz megbecsülve a rendszer által, legyen az akár szimfonikus zenekar, a zeneszerzői réteg vagy a fiatal tehetségek sokasága. A rendszert szeretnénk elterjeszteni az egyetemeken is, így az oktatást kiterjeszthetjük a gyerekkortól a professzionális létig” – mondta Alex Klein.

 
NAGY-BRITANNIA
MTI: Brit ifjúsági zenekarok alakulnak venezuelai program mintájára

A világhírű venezuelai El Sistema zenei felzárkóztató program mintájára négy újabb ifjúsági zenekar alakul Nagy-Britanniában.
A szigetországban Harmony program néven futó kezdeményezés keretében 2015-ig a Gatesheadben, Leedsben, Nottinghamben, valamint Teleford és Wrekin körzetben alakuló, ingyenes képzésben részesülő ifjúsági zenekarok kapnak támogatást a brit oktatási minisztériumtól és az Angol Művészeti Tanácstól.
A Julian Lloyd Webber által alapított zenei nevelő program célja a klasszikus zene segítségével változtatni a hátrányos helyzetű gyerekek életén, oly módon, hogy az a környezetüknek is hasznára váljon. Korábban Liverpoolban és Londonban alakultak hasonló zenekarok.

“Biztos vagyok abban, hogy a kiválasztott szervezetek átveszik az El Sistema szellemiségét. Fáradhatatlanul fognak dolgozni azon, hogy pozitív változást hozzanak a gyerekek és közösségeik életébe” – idézte Webbert a BBC hírportálja.

A koncepció szerint a zenekarba belépéshez nem szükséges biztos hangszeres tudás, az a lényeg, hogy az együtt zenélő gyerekek segítsenek egymásnak. Az összetartó közösség megteremtése, az egymás iránti figyelem fejlesztése, a csoportmunka és a közös öröm áll a program homlokterében.

A több mint három évtizedes múltra visszatekintő El Sistema sok százezer olyan venezuelai gyermek számára kínál ingyenes és intenzív zenei képzést, akiknek többsége nagyon szegény környezetből származik. A program “végzősei” közé tartozik többek között a 31 esztendős Gustavo Dudamel, a Los Angeles-i Filharmonikusok zenei igazgatója is. Támogatói szerint a program fegyelemre tanítja a gyerekeket és növeli az önbecsülésüket.

Az El Sistema sikertörténete ma már átlépte az országhatárokat: az Egyesült Államoktól Skócián át Spanyolországig számos hasonló ifjúsági zenekar alakult.

 

SKÓCIA
 
makeabignoise.org.uk
Transforming Lives With Music

Big Noise is an orchestra programme that aims to use music making to foster confidence, teamwork, pride and aspiration in the children taking part – and across their wider community. It is based on the methods of Venezuela’s “El Sistema” movement and is run by the charity Sistema Scotland.
In the 1970s in Venezuela Maestro José Antonio Abreu began running music lessons for a handful of children. Today “El Sistema” involves 300,000 children in centres across the South American country. It has produced some of the finest classical musicians in the world, but behind these musical achievements is an even more exciting story. El Sistema uses the symphony orchestra to benefit society. It produces not only musicians, but also happy and well-equipped citizens.
Learning any artistic skill can have knock-on benefits in terms of self-esteem, discipline and pride. But Maestro Abreu took this to a whole new level by making all of his orchestras first and foremost engines for social change. The transformation is not just of individuals but whole communities.
In the summer of 2008 the charity Sistema Scotland established its Big Noise orchestra in Raploch, Stirling. Big Noise is officially partnered with the Venezuelan programme and has the same aim – to transform lives with music.
We want the children we work with to grow up to be well-adjusted and happy adults. Through the orchestra we want them to learn they can work hard at something, succeed and feel confident as a result. We hope having succeeded at learning to play an instrument, they will succeed in other areas of their lives too. The Big Noise orchestras are about supporting children to realise their full potential.

 
EGYESÜLT ÁLLAMOK
www.harmony-project.org
Investing in Children & Communities Through Music

Harmony Project is an award-winning research-based 501(c)(3) nonprofit organization that targets at-risk youth in underserved areas of Los Angeles. We promote positive youth development through on-going year-round music lessons and ensemble participation.
Our mission is:
To promote the healthy growth and development of children through the study, practice and performance of music.
To build healthier communities by investing in the positive development of children through music.
To develop children as musical ambassadors of peace, hope and understanding amongst people of diverse cultures, backgrounds and beliefs.
We accomplish this by bringing quality music instruction and ensemble playing to children who otherwise would not have access to it; complementing music education with supporting resources and opportunities; and, fostering a community of families that actively support their children’s growth and development.

 

 

 

MINDEN VÉLEMÉNY SZÁMÍT!

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

A következő HTML tag-ek és tulajdonságok használata engedélyezett: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>